تعداد بازدید: ۶
تاريخ انتشار: سه‌شنبه،۲۳ بهمن ۱۳۹۷
ساعت انتشار: ۱۵:۴۲
قدرت‌نمایی تکنیکی نسل نوی سینماگران
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر را فارغ از حاشیه‌هایی که برگزارکنندگانش در روز افتتاحیه رقم زدند به لحاظ رشد کیفی فیلم‌ها می‌توان جشنواره‌ای موفق قلمداد کرد. وقتی رشد تکنیکی برخی فیلم‌ها را مشاهده می‌کنیم به آینده سینمای ایران امیدوار می‌شویم، به خصوص که این رشد همزمان با چله انقلاب اسلامی ظهور یافته است.
از مشکلاتی که سینمای ایران همواره با آن دست و پنجه نرم کرده ضعف خودباوری تکنولوژیک است. تلقی غالب مدیران سینمایی و سینماگران این بوده که سینمای ایران در تکنیک‌های سینمایی حرفی برای گفتن ندارد و همین تلقی سبب می‌شد تا دانشکده‌ها و مراکز آموزش هنر دانشجویان را به کل از تجربه‌گرایی تکنولوژیک ناامید کنند و صرفاً به سمت آثار رئالیستی و اجتماعی سوق دهند.
غلبه روحیه «ما نمی‌توانیم» همواره جسارت و شجاعت درنوردیدن و آزمودن ژانر‌های مختلف از سینماگران جوان را سلب می‌کرد و مانع رشد تکنیکی سینمای ایران می‌شد. تکثر و تنوع در ژانر.اما جشنواره سی‌وهفتم را باید مرحله غرورانگیزی از ظهور اعتماد به نفس لازم برای عبور از بحران ذهنی درباره توان تکنولوژیک جوانان سینماگر ایرانی قلمداد کرد.
فیلم‌هایی، چون «شبی که ماه کامل شد»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «مسخره باز»، «سرخپوست»، «ماجرای نیمروز ۲ رد خون»، «قسم» و «۲۳ نفر» نشان دادند که قابلیت‌های فنی سینمای ایران نامحدود است و تقریبا هیچ عرصه‌ای را نمی‌توان یافت که سینمای ایران توان قدرت‌نمایی تکنیکی در آن را نداشته باشد؛ فیلم‌هایی که هر کدام در بخش‌هایی، چون ویژوال افکت، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه میدانی، صدابرداری، نورپردازی، تدوین، طراحی صحنه و کارگردانی چندین پله سینمای ایران را ارتقا داده‌اند و جالب این است که خالق همه این آثار نسل جدید، جوان و جویای نام هستند و فیلمسازان قدیمی هر سال کم فروغ‌تر از دوره‌های پیشین ظاهر می‌شوند.
نکته دیگر درباره آثار این دوره فیلم فجر تکثر و تنوع ژانر بود. در این دوره ژانر‌های مختلفی، چون ورزشی، فانتزی، پلیسی و معمایی، بیوگرافیک، تاریخی، فرار از زندان و تریلر سیاسی خودنمایی کردند و حتی در ژانر دفاع مقدس نیز با تجربه‌ای تازه در فیلم ۲۳ نفر روبه‌رو بودیم. فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی یکی از بهترین آثار جشنواره امسال برای اولین بار در ژانر موسوم به فرار از زندان دست به تجربه‌ای کاملاً موفق زده است.
«غلامرضا تختی» در ژانر تاریخی صحنه‌ها و سکانس‌هایی بی‌اندازه حیرت‌آور خلق کرده است. فیلم «مسخره باز» از همایون غنی‌زاده به عنوان یک کارگردان فیلم اولی دارای صحنه‌هایی خیره‌کننده از عرصه طراحی ویژوال افکت و جلوه‌های ویژه یارانه‌ای است.
در بخش جلوه‌های ویژه میدانی فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نرگس آبیار خالق صحنه‌های درخشانی است. جالب است که تجربه ژانر سخت و دشوار دفاع مقدس پیش درآمد موفقیت‌های بعدی برخی فیلمسازانی است که در این دوره شاهد رشد کیفی‌تر آثار آن‌ها بودیم. «بهرام توکلی» کارگردان فیلم موفق «غلامرضا تختی» سال پیش با تجربه موفق «تنگه ابوقریب» در ژانر دفاع مقدس نگاه‌ها را به خود جلب کرد و زمینه‌ساز اعتماد به نفس این فیلمساز جوان برای برداشتن گام محکم بعدی شد.
نرگس آبیار هم که با فیلم درخشان «شبی که ماه کامل شد» در این دوره از جشنواره حضور دارد پیش از این تجربه سخت دو فیلم نفس و شیار ۱۴۳ را از سر گذرانده بود. سال گذشته نیز ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان شاخص‌ترین فیلمساز دفاع مقدس با فیلم «به وقت شام» به تجربه‌ای دشوار در خلق صحنه‌ها و موقعیت‌های سینمایی دست زده بود.
طلیعه سینمای ملی. اما فصل مشترک اغلب این آثار به لحاظ تکنیکی رو به رشد را می‌توان ضعف فیلمنامه قلمداد کرد؛ ضعفی که اگر سینمای ایران آن را جدی بگیرد و در جهت تقویت آن بکوشد عرصه دشواری قلمداد نمی‌شود. این رشد تکنیکال در سینمای ایران می‌تواند از این جهت نویدبخش باشد که به تدریج فیلمسازان جوان و جویای نام ایرانی دیگر برای ثابت کردن خود لزومی به فعالیت در قالب سینمای جشنواره‌ای نمی‌بینند؛ سینمایی که از آن‌ها بیش و پیش از همه برجسته کردن نقاط ضعف جامعه خود را مطالبه می‌کند.
فیلمسازان جوان ایرانی وقتی توانمندی‌های خود را باور کنند و به این نتیجه برسند که صرفاً با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌توانند خالق آثاری با کیفیت در شأن تماشاگر ایرانی باشند و چاره‌ای جز به رسمیت شناختن مخاطب داخلی و بین‌المللی نبینند دیگر کمتر به جوایز جشنواره‌های غربی چشم خواهند دوخت.
این ارتقای کیفی سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را باید به فال نیک گرفت و طلیعه‌ای برای ظهور سینمای ملی در عرصه داخلی و حتی جهانی قلمداد کرد.

کد خبر: 137957  |  مشاهده خبر در منبع اصلی: روزنامه جوان
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید

آخرین خبرهای فرهنگي

«به روایت انقلاب» در «آیینه بندان» شبستان  ۴۲ دقیقه پیش

«به روایت انقلاب» در «آیینه بندان»به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، برنامه «آینه‌بندان» در بیست و نهمین نوبت خود داستان انقلاب از گذشته تاکنون را با عنوان «به روایت انقلاب»  بررسی می کند. سلسله برنامه‌های «آینه‌بندان» به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در دوشنبه های...

چالش پلیس سینمایی شبستان  ۴۲ دقیقه پیش

چالش پلیس سینماییبه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره فیلم فجر این سال ها انگار نباید بدون یک انتقاد تند و تیز پایان یابد. سال گذشته «ابراهیم حاتمی کیا» با اظهاراتش دقایق پایانی اختتامیه فیلم فجر را تحت تاثیر قرار داد، امسال نیز «سعید روستایی».   اگر روستایی آخرین جمله اختتامیه...

محمدرضا صفدری:من یک نویسنده‌ شکست‌خورده‌ام! ستاره ها  ۱ ساعت پیش

محمدرضا صفدری:من یک نویسنده‌ شکست‌خورده‌ام! به گزارش ستاره ها؛ این نویسنده که درباره «لزوم توجه به اقلیم و جغرافیا در ادبیات داستانی» با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، اظهار کرد: اقلیم جای خاصی نیست و در همه جا وجود دارد؛ در تهران اقلیم هست، در بوشهر هم اقلیم هست، اما اقلیم خاص که بافت قدیمی دارد از بین رفته و نمی‌شود کاری...

«درحلقه رندان» با یادی از شاعر ریاضی شبستان  ۱ ساعت پیش

«درحلقه رندان» با یادی از شاعر ریاضیبه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  صد و پنجاه و یکمین محفل طنز «در حلقه رندان» دوشنبه، 29 اسفند یا حضور جمعی از شاعران و طنزپردازان و با اجرای «امیر حسین مدرس» در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.   در این جلسه «عباس سجادی» به عنوان مهمان ویژه...

نمایشگاه «چهل سال با طبیعت» برپا می شود/ همچون شهدا با صداقت کار کنیم شبستان  ۱ ساعت پیش

نمایشگاه «چهل سال با طبیعت» برپا می شود/ همچون شهدا با صداقت کار کنیم«علی محمد شیخی» در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر چه اثری را در دست دارید و آیا قصد برگزاری نمایشگاه ندارید به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: اگر بخواهم نمایشگاهی بگذارم کارهای بی شماری دارم که می توانم در دو نوبت نمایشگاه بگذارم. آثار من طوری است که پیام امید و زندگی دارد. از جنگ...

چرا خبری از «مردان آهنین» در نوروز جدید نیست؟ خبرگزاری برنا  ۱ ساعت پیش

چرا خبری از «مردان آهنین» در نوروز  جدید نیست؟ به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، فرامرز خودنگاه رئیس کمیته قوی‌ترین مردان فدراسیون بدنسازی طی یک گفت‌وگو اظهار داشته که برنامه «مردان آهنین» که سال‌های گذشته در ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شد طبق روال سال‌های اخیر در تلویزیون پخش نخواهد...

تنبور چرا مقدس شد؟ / مسئولان در نگاه خود به موسیقی مقامی تجدیدنظر کنند ایلنا  ۲ ساعت پیش

تنبور چرا مقدس شد؟ / مسئولان در نگاه خود به موسیقی مقامی تجدیدنظر کنندبه گزارش خبرنگار ایلنا، موسیقی مقامی قدیمی‌ترین گونه موسیقی است که از لحاظ تاریخی بسیار کهن است و پیشینه آن به دوران خسرو پرویز ساسانی بازمی‌گردد و ایجاد آن را به باربد، خنیاگر دربار خسرو پرویز نسبت می‌دهند. آنطور که می‌گویند در زمان باربد شمار پرده‌ها هفت عدد بوده و پس از او...

هر بازیگری باید روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بداند/ نقشی بازی کرده‌ام که دو ماه سر فیلم‌برداری‌اش... ایلنا  ۲ ساعت پیش

هر بازیگری باید روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بداند/ نقشی بازی کرده‌ام که دو ماه سر فیلم‌برداری‌اش گریه می‌کردمژاله صامتی که پاییز و زمستان امسال نمایش «محبوبه‌ها» را در مقام کارگردان و بازیگر روی صحنه داشته و بعد از دو سال به تئاتر بازگشته بود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: همین که کسی به دیدن تئاتری که من کار می‌کنم بیاید و به فکر بیفتد و چیزی را متاثر از آن، در زندگی‌اش جابجا کند...

پخش «کوچک جنگلی» در تلویزیون خبرگزاری برنا  ۳ ساعت پیش

پخش «کوچک جنگلی» در تلویزیون به‌گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ کانال آی‌فیلم۲ سریال تاریخی «کوچک جنگلی» به‌ کارگردانی بهروز افخمی را جایگزین مجموعه «پشت کوه‌های بلند» می‌کند. سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی و با بازی علیرضا مجلل در نقش...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده