تعداد بازدید: ۹
تاريخ انتشار: شنبه،۲۶ آبان ۱۳۹۷
ساعت انتشار: ۰۴:۱۶
طغیان علیه اجتماع خشن
                   فیلمنامه‌نویس این فیلم پل شریدر آن‌طور که خود می‌گوید از دفتر خاطرات بره‌مر به‌عنوان منبع الهام بهره برده و یکی از الهامات تأثیرگذار بر پل شریدر همین شخص است که نمود دراماتیکش را در شخصیت تراویس بیکل فیلم راننده تاکسی می‌توان مشاهده کرد.
  شریدر بدترین دوران زندگی خودش را بیست‌وشش سالگی‌اش می‌داند و زمانی که به‌علت زخم معده در بیمارستان لس‌آنجلس بستری بوده و در عین حال از همسرش طلاق گرفته و به‌دلیل وضعیت بد مالی و ترک کار از مؤسسه فیلم امریکا در اتومبیل خود می‌خوابیده است.  او می‌گوید: «وقتی در بیمارستان بستری شدم تازه متوجه شدم که هفته‌ها با کسی صحبت نکردم.
» او زمانی در کمین سیاستمداران مشهور بود و عادت داشت که خاطرات خود را بنویسد. بخشی از این خاطرات را در آپارتمان و بخشی از آن را در اتومبیلش پیدا کردند. شریدر راننده تاکسی را در 10 روز نوشت.  «راننده تاکسی» فیلمی در مورد نیویورک نیست بلکه روایت شخصی است تنها که در تقابل با اجتماع خود همیشه بازنده است.
اجتماع گریز است. مناسبات رفتاری افراد را که رویکردی هرزه‌گونه دارد نمی‌تواند قبول کند. تاکسی نماد تمام و کمال انزوای شهری است.  «راننده تاکسی» راوی ضد قهرمانی است که براثر سرکوب‌های اجتماعی، جنسی، اعتقادی تبدیل به قاتلی قهرمان می‌شود. یکی دیگر از الهامات شریدر فیلم «جویندگان» جان فورد است که شخصیت دست به نجات دختر نوجوان می‌زند.
مثلث تراویس- اسپورت- آیریس در راننده تاکسی و مثلث ایتین- اسکار- دبی در جویندگان. خشونت محرکه ‌رفتار تراویس است که در اغلب صحنه‌های فیلم در انزوا و تنهایی شکل می‌گیرد.  با دقت در صحنه پایانی فیلم متوجه می‌شویم همه چیز به حالت اول خود برگشته و تراویس همان راننده تاکسی تنها است.
در میان صحبت با همکارانش که او را قاتل صدا می‌کنند، بتسی سوار تاکسی می‌شود. بتسی در مورد او و قهرمان شدنش در روزنامه‌ها می‌گوید.  چند تصویر اغوا‌کننده از بتسی از آینه تاکسی شاید تراویس بتسی را فراموش کرده است. شاید تبدیل به قهرمان ملی شده یا شاید مانند بمبی ساعتی فعلاً فروکش کرده است.
در انتها با پایانی باز روبه رو هستیم. باز هم همان چشمان مضطرب تراویس که در ابتدای فیلم دیدیم. راننده تاکسی کنش فرد علیه اجتماع است. روایت داستان ساختاری سه پرده‌ای دارد که در دو گره یکی از دست‌دادن بتسی و سرخوردگی و در ادامه نجات دادن آیریس قصه خود را روایت می‌کند. راوی قصه تراویس است و قصه‌جایی می‌رود که تراویس می‌رود.
محرکه او خشونت است. خشونتی که از تضاد در مقابل اجتماع، ناتوانی در برقراری ارتباط و‌آثار مخرب جنگ با ویتنام که همه موجب سرکوب شخصیت داستان ما شده است. «راننده تاکسی» فیلم روان‌شناسانه نئو نوآر امریکایی به‌کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی پل شریدر و محصول سال ۱۹۷۶ است.
فیلمبرداری آن در شهر نیویورک، کمی بعد از پایان جنگ ویتنام انجام شده‌ ورابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد، هاروی کایتل، لئونارد هریس و پیتر بویل ستارگان این فیلم هستند. کلمات کلیدی راننده تاکسی فیلم اجتماع خشن

کد خبر: 54810  |  مشاهده خبر در منبع اصلی: شبکه ایران
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید

آخرین خبرهای فرهنگي

خاطره‌سازی سینمای ایران از نگاه فرزاد موتمن خبرگزاری برنا  ۱۶ دقیقه پیش

خاطره‌سازی سینمای ایران از نگاه فرزاد موتمن به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن پست منتشر شده از صفحه اینستاگرام فرزاد موتمن به شرح زیر است: با چند تائى از دانشجویانم رفتیم به سینما تا فیلم جدید یکى از هـمکاران را ببینیم. یکى از هـمین "درامهـاى اجتماعى". فیلم انبوهـى از خرده داستانهـا دارد. متمرکز نمیشود. از...

نگذاریم این صنعت جوان زمینگیر شود شبکه ایران  ۳ ساعت پیش

            به گفته او، از پیوستن به قانون جهانی برن هم که بگذریم، علت از دست دادن این همه متخصص خوب، نداشتن قوانین جدی در حوزه کپی رایت در ایران است. برای همین، بازار قاچاق بازی‌های خارجی آنقدر گرم است که بازار بازی ایرانی را بشدت سرد کرده است. با او گفت‌و‌گوی...

توجه به مسئله آموزش درکشور شبکه ایران  ۳ ساعت پیش

 پیش از تشکیل شورای مرکز آموزش هنری، سال‌ها پیش با همراهی دوستانی چون استاد کامبیزروشن روان و دیگر عزیزان در این شورا شرکت داشتیم، لیکن در زمان حاضر که طبق قانون آموزش هنر شورای مرکزی تشکیل شده است توجه و دقت نظری بیشتری انجام می‌پذیرد. به‌طورمثال فردی که تصمیم به دایرکردن آموزشگاه...

رویکرد سنتی و انفعالی در سونامی تکنولوژی های ارتباطی جواب نمیدهد شبستان  ۴ ساعت پیش

رویکرد سنتی و انفعالی در سونامی تکنولوژی های ارتباطی  جواب نمیدهدبه گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری شبستان،‌نشست تخصصی «بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» عصر امروز ۱۸ آبان در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها با حضور محمد سلطانی فر،‌ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید ارتباطات ، جامعه شناسی و حقوق برگزار شد.   بنابراین...

هدف کشف استعداد‌های جوان است روزنامه جوان  ۵ ساعت پیش

دبیر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان با اشاره به پایین آمدن سن شرکت کنندگان در این جشنواره، هدف از برگزاری شعر و داستان جوان را کشف استعداد‌های نو عنوان کرد. محمد پر‌حلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان، گفت: تمامی فعالیت‌های دبیرخانه‌ای لازم برای برپایی این جشنواره در تهران انجام...

ساخت آثار موسیقایی برای 40 سالگی انقلاب روزنامه جوان  ۵ ساعت پیش

مدیر مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما می‌گوید: برای ۴۰ سالگی انقلاب دو اثر موسیقایی تولید شده است. هویت دینی و فرهنگی، دلیل ماندگاری ملت ما و تمدن ما بوده که آن هم به خاطر وجود خُرده‌فرهنگ‌ها در نقاط مختلف کشور شکل گرفته است. محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در مورد...

قانون گذاری در حوزه فناوری دشوار است/باید مصلحت سنجی کنیم شبستان  ۵ ساعت پیش

قانون گذاری در حوزه فناوری دشوار است/باید مصلحت سنجی کنیمبه گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری شبستان، ‌نشست تخصصی «بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» عصر امروز ۱۸ آذر  با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید حقوق ، جامعه شناسی و علوم ارتباطات در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها برگزار شد.     بنابراین...

ساخت موسیقی متن منطقه پرواز ممنوع در مراحل پایانی است مرور نیوز  ۷ ساعت پیش

ساخت موسیقی متن منطقه پرواز ممنوع در مراحل پایانی استبه گزارش مرور نیوز، با نزدیک شدن به روزهای پایانی تولید فیلم منطقه پرواز ممنوع، ساخت موسیقی و جلوه‌های ویژه این فیلم نیز به مراحل پایانی خود رسیده است. حبیب خزایی‌فر، آهنگساز شناخته شده سینمای ایران چند روزی است که ساخت موسیقی متن فیلم منطقه پرواز ممنوع را شروع کرده است. خزایی فر ساخت آثار...

تولید سرود‌های حماسی احیا می‌شود روزنامه جوان  ۷ ساعت پیش

دبیر چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی می‌گوید: متأسفانه در فراز و فرودی که در این سال‌ها در حوزه موسیقی ایرانی رخ داده، غفلت در تولید سرود بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است، از این رو قصد داریم به قدر وسع و بضاعت خود جریان تولید سرود را دوباره احیا کنیم و با این...

طالقانی پدر ملت بود و مصادره‌شدنی نیست روزنامه جوان  ۷ ساعت پیش

در اولین روز برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» مستندی با نام «پدر طالقانی» به نمایش درآمد. این مستند بلند سینمایی که محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و شبکه افق سیماست، نگاهی دارد به زندگی مرحوم آیت‌الله طالقانی. محمدعلی محمد‌دوست، کارگردان...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده