تعداد بازدید: ۳۲
تاريخ انتشار: چهارشنبه،۲۱ تیر ۱۳۹۶
ساعت انتشار: ۱۳:۰۹
هنر معاصر یعنی تاویل پذیری/ وقتی قطعیت کنار می‌رود
به گزارش مرور نیوز، بهرنگ صمدزادگان در دومین درسگفتار دوسالانه مجسمه سازی با اشاره به عنوان نشست گفت: هنر معاصر به مکان، زمان و فضایی که در آن کار می کند پاسخ می دهد، خود را هم محصول تفکر فرمالیستی مدرن می داند و هم محصول تفکر التقاطی پست مدرنیسم می داند. اما هیچکدام را اصل قرار نمی دهد، هنر معاصر می گوید تاریخی بودنم را در آینده از آنچه از من قرائت می شود می گیرم.
صمدزادگان ادامه داد: اثر هنری معاصر چه با حذف مولف و چه عطف مولف تاویل پذیر است. زبان هنری معاصر به جایی می رسد که تاویل می پذیرد اما در موضوع، زیبایی شناسی و نشانه شناسی قطعیت نمی پذیرد. بنابراین یک عنصر جدید یعنی مخاطب به هنر اضافه می شود. اثر هنری ممکن است از یک دایره دانش برخوردار باشد اما در مواجهه با بینندگان ممکن است به تعداد بینندگان از دایره های تاویل برخوردار شود.
اثر معاصر در عین حال که تلاش می کند از تمام ارزش ها و روش ها استفاده کند اما اصل را بر قطعیت نمی گذارد بلکه بر تاویل پذیری می گذارد. صمدزادگان درباره تغییر وضعیت در هنر معاصر گفت: هیچ هنرمند معاصری یک شیوه کار ندارد و در هنر معاصر وضعیت پایدار و مانا نیست بلکه تغییر می کند و گذرا است. وضعیت به عنوان یک وجه مهم از هنر معاصر، تصویر نمی شود بلکه وضعیت ایجاد می شود.
وضعیت به میانجی ایجاد توجه به مکان، زمان یا فضایی که پیرامون اثر جریان دارد یا اثر بر بستر آنها قرار دارد، ایجاد می شود. بیننده در برابر اثر معاصر تماشاگر نیست، تجربه گر است و تاویل خود را خواهد داشت. وی در ادامه بیان کرد: هنرمندی که به تاویل می اندیشد یعنی تلاش می کند با میانجی اثرش گفتمان تولید کند و از برخی مقاصد اولیه خود دور تولید اثر صرف نظر می کند، پذیرفته است ضلع سوم تولید اثر تاویل مخاطب است و الزاما مخاطب بر نقطه ای که او می خواهد قرار نمی گیرد.
هنرمند از اشباع کردن اثر از نشانه ها و عناصر پیام رسان صرف نظر می کند و به سمت استعاره ها، آشنایی زدایی، فقدان ارتباط های منطقی و معنادار می رود. در واقع ما در هنر معاصر با یک وضعیت بینابینی رو به رو هستیم و از اثر به عنوان امکان برای تجربه استفاده می شود نه به عنوان وسیله ای برای بیان نتایج تجربه های خود هنرمند و این کار با توجه به دادن ذهن مخاطب به زمان و مکان یک تجربه ثانویه از اثر ایجاد می کند و ما با وضعیت بینابینی مواجه هستیم که در یک پاره خط متناقض شکل می گیرد.
یکی از مواردی که هنر معاصر بعد از دوران مدرن و پست مدرن تجربه می کند، مساله تردید است. همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران با هدف گسترش افق‌های اندیشگی دوسالانه، کمک به تبیین درونمایه و گشودن منظرهای نو در حوزۀ پژوهش و آموزش مجسمه‌سازی کشور، در قالب تعدادی درسگفتار، ‌نشست‌، همایش، نمایش فیلم و انتشار کتاب طراحی شده است.
این همایش در راستای سیاست‌های کلی دوسالانه هفتم مبنی بر افزایش بازه زمانی فعالیت اندیشگی دوسالانه، حفظ پویایی جامعه هنری در ارتباط با دوسالانه، و کار نظری ماندگار، در محدوده زمانی از اعلام فراخوان آغاز شده و تا پایان دوسالانه تداوم خواهد داشت تا به برقراری پیوستگی معنایی دوسالانه کمک کند. هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران با تم «وضعیت» از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر شهریورماه و مهرماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر: 820130  |  مشاهده خبر در منبع اصلی: مرور نیوز
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید

آخرین خبرهای فرهنگي

عکس/ خواننده مطرح پاپ در حال توزیع غذای نذری آفتاب نیوز  ۳۹ دقیقه پیش

آفتاب‌‌نیوز : محمد علیزاده خواننده نام آشنای پاپ، هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در منزل پدری اش مشغول تهیه نذری و توزیع آن است و امسال هم تصویری از او در حال توزیع غذای نذری منتشر شده است.

سوگواری سراسری در عاشورای حسینی/ مسجدجامع خرمشهر، میزبان ویژه است خبرگزاری فارس  ۱ ساعت پیش

به گزارش خبرنگار هیأت و مسجد خبرگزاری فارس، دستجات عزادار از بامداد امروز با حرکت در خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها و روستاهای کشورمان، بار دیگر در سوگ شهادت سیدالشهدا و ۷۲ دلاور کربلا بر سینه و سر می‌زنند. در تهران، این مراسم همانند سال‌های گذشته در تمام معابر و خیابان‌های پایتخت جریان دارد، اما آیین‌های...

نخستین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی خبرگزاری برنا  ۲ ساعت پیش

نخستین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بر اساس فراخوان منتشر شده از سوی بنیاد اکبر رادی این جشنواره با اهدافی همچون؛ «تقویت بنیان نمایشنامه ‌نویسی ایران»، «ژرف‌نگری در آثار و اندیشه ‌های‌ استاد اکبر رادی» و «ارج ‌نهادن یا بهتر...

نوحه‌خوان لرستانی که جزو اولین زندانیان سیاسی عصر پهلوی بود+صوت خبرگزاری فارس  ۲ ساعت پیش

به گزارش خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم صادق نصیری که از سن ۹ سالگی همراه با پدرش به عنوان مکبر در نماز جماعت محله درب دلاکان شرکت می‌کرد، در سن ۱۶ سالگی در مراسم احیاء مسجد توسلی محله‌شان، دعای جوشن کبیر و قرآن تلاوت می‌کرد و با توجه به صوت زیبایی که داشت، مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد.  او...

اولین بار چه کسی برای امام حسین (ع) عزاداری کرد و نذری داد؟ خبرگزاری فارس  ۲ ساعت پیش

خبرگزاری فارس ـ گروه دین و اندیشه: حماسه‌ عاشورا و شهادت جانسوز و مظلومانه‌ امام حسین (ع) و خانواده و یاران باوفایش یکی از قطعه‌های ماندگار تاریخ بشریت است؛ در زمانه‌ ما علیرغم همه‌ تفسیرهای گوناگونی که از این حادثه می‌شود، اغلب این موضوع مورد اتفاق است که امام و یارانش مظلومانه به شهادت رسیدند و کسانی...

ماجرای فوتبالیست حذف‌شده از تیم ملی! خبرگزاری برنا  ۳ ساعت پیش

ماجرای فوتبالیست حذف‌شده از تیم ملی! به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا نمایش «آوانتاژ» با کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی از اول مهرماه در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. نمایش «آوانتاژ» که روایتی نامتعارف و غیرخطی از زندگینامه یک فوتبالیست و اتفاقاتی را که منجر به حذف این بازیکن...

ناراحتی بازیگر سرشناس از شوخی با عکسش در فضای مجازی/ عکس آفتاب نیوز  ۳ ساعت پیش

آفتاب‌‌نیوز :  تصویری از نیکلاس کیج در فیلم «مندی»‌ که در آن صورتی خون‌آلود و خشمگین دارد، با عنوان «خشم کیج» در فضای مجازی دستمایه شوخی‌های فراوانی شده است.این موضوع به نظر نیکلاس کیج به هیچ وجه خنده‌دار نیست بلکه باعث ناراحتی و خشم این بازیگر شده است. او می‌گوید که این کار به هیچ وجه درست و...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده