تعداد بازدید: ۲۳
تاريخ انتشار: سه‌شنبه،۷ شهریور ۱۳۹۶
ساعت انتشار: ۱۱:۱۹
موجی که جعفر پناهی از طریق فیلم «ماجرای نیمروز» ایجاد کرد
ایران آنلاین /شاید اگر گردانندگان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی یا برگزارکنندگان جشن این انجمن می‌دانستند ماجرای دادن جایزه به محمدحسین مهدویان بدل به چنین داستان دنباله‌داری خواهد شد، قطعا یا در چینش چهره‌های اهدا‌کننده جوایز تغییراتی می‌دادند و یا حتی بی‌خیال دیپلم افتخار این کارگردان می‌شدند که پیش از این مراسم به قدر کافی در جشنواره‌ها و جشن‌های دیگر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته بود و این دیپلم نمی‌توانست اعتباری فزون‌تر در کارنامه او باشد. اما آنها هم مثل بقیه ماها فکرش را نمی‌کردند که سر بزنگاه ممکن است جعفر پناهی که برخوردهایی را در سال‌های اخیر از سر گذرانده، از دادن جایزه به مهدویان خودداری کرده و این کار را بهانه‌ای کند برای هجوم به سینمای دولتی: مهم نیست فیلم دولتی بسازند و صدها سینما بگیرند اما فقط یک سینما هم به ما بدهند! شاید اگر کسی غیر از جعفر پناهی این کار را می‌کرد، ماجرا چنین ابعاد حیرت‌انگیزی نمی‌یافت؛ اما پناهی که تبحر خاصی در بهره‌گیری از شرایط دارد، آگاهانه دست به این انتقاد و در واقع اعتراض زده بود. او می‌دانست این عکس‌العمل موج ایجاد خواهد کرد و این اتفاق نیز افتاد. بعد از مصاحبه مودبانه مهدویان با این مضمون که «باعث مشکلات آقای پناهی در سینما من نیستم» علی احمدزاده که میهمانی کامی و مادر قلب اتمیش با مشکل مواجه شده و این دومی به‌تازگی روی پرده آمده از پناهی حمایت کرد. شاید اگر این اعتراضات که البته با ضد حملات نشریاتی چون کیهان، مشرق، جوان، تسنیم و… همراه بود، بی‌بهانه محمدحسین مهدویان، به سینمای دولتی و حمایت‌های خاص مدیران از گروهی خاص به انجام می‌رسید، معقول‌تر بود. حقیقت این است که در این میان مهدویان به‌ عنوان یک فیلمساز، کار ناشایستی نکرده بود. او فیلمش را ساخته بود؛ گیرم درباره موضوعی حساس و مناقشه‌برانگیز. و اگر با ماجرای نیمروز منصفانه برخورد کنیم، حقیقتش فیلم بدی هم نساخته است؛ اما مهمتر از تمام اینها این‌که این فیلمساز جوان برخلاف اعتقاد و حداقل نموده‌هایش فیلمش را نساخته که حالا سزاوار این باشد که آماج حملات گوناگون واقع شود. اگر مهدویان با نردبان سینمای روشنفکری، با حمایت انتلکتوئل‌های سینما و مطبوعات و با اپوزیسیون‌نمایی به مهدویان بدل شده بود، می‌شد حق را به منتقدان داد که او را بابت دورویی و دو دوزه بازی زیر سوال ببرند؛ اما او این کار را نکرده بود. این سینماگر از همان آغاز با جریانی به سینما آمده که همین حالا هم تمام‌قد پشت فیلم ماجرای نیمروز ایستاده‌اند. اول‌بار مهدویان با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد. سریالی مستند درباره شهید حسن باقری که با پشتیبانی سپاه پاسداران در موسسه روایت فتح ساخته شده بود. اولین فیلم سینمایی این کارگردان نیز ایستاده در غبار بود؛ درباره احمد متوسلیان که با همان تهیه‌کننده سریال آخرین روزهای زمستان و در همان حال و هوا و سبک ساخته شده بود و بعد می‌رسیم به ماجرای نیمروز؛ درباره برخورد با نیروهای سازمان منافقین بعد از ورودشان به فاز ترور و به‌اصطلاح نظامی که به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی که آرا و افکارش را هیچ‌گاه پنهان نکرده جلوی دوربین رفته است. در حقیقت نگاه به انتقادات به عمل آمده از این فیلمساز نشان از اشتباه محاسباتی منتقدان و معترضان دارد. مهدویان و هر فیلمساز دیگری اگر خود را واقعا همان‌گونه که هست، وانماید ارزشمند و محترم است؛ فارغ از این‌که چه افکار و عقاید و دلبستگی‌هایی دارد. او هیچ‌گاه نان اپوزیسیون‌نمایی نخورده که حالا بابت فیلم‌ساختن در سیستم تبلیغاتی دولتی مورد محاکمه قرار گیرد. شاید اگر فیلمسازی که تا امروز با گفته‌های معترضانه‌اش تیتر اخبار بوده و حالا بیاید فیلمی چون ماجرای نیمروز برای نهادهای حکومتی چون روایت فتح یا سازمان اوج و نظایر آنها بسازد، سزاوار بدترین انتقادها نیز باشد که رفتارش همزمان به نعل و به میخ زدن را تداعی می‌کند؛ اما مهدویان نه. او را با همان چوب نمی‌توان راند. گذشته از این‌که در فیلمش نیز، به‌رغم سرمایه‌گذاری نهادهای آشکار و نهان از آن رویکرد آشکار شعاری- تبلیغاتی دیگر ساخته‌های مشابه خبری نیست. فارغ از این‌که در این میان حق با کیست؛ به نظر می‌رسد سیبل‌شدن مهدویان به خاطر موفقیت فیلمش و تازه‌کار بودن خودش باشد. اگر قرار به انتقادهایی چنین صریح از آثاری باشد که به آن مقطع خاص از تاریخ ایران پرداخته‌اند، پس چرا سازنده سیانور از این انتقادها دور ماند؟ نه این است که سیانور او به موفقیتی همسان با ماجرای نیمروز نرسید؟ یا کمال تبریزی که‌ سال پیش امکان مینا را داشت. فیلمی به مراتب تک‌بعدی‌تر و شعاری‌تر؛ که کمترین بازتاب منفی بابت رویکردش در میان سینماگران به وجود نیاورد. یا مورد بهروز افخمی یا فریدون جیرانی که آشکارا به سفارشی کارکردن در پروژه‌هایی خاص اعتراف کرده‌اند. آیا آماج قراردادن مهدویان به این دلیل نبوده که ماجرای نیمروزش دیده شد و توانست در میان طیف‌های گوناگون نگرشی طرفدارانی پیدا کند؟ اگر هم نحوه ورود و استقبال از مهدویان بهانه اعتراض و انتقاد‌ها بوده؛ آیا نمی‌توان این سوال را پرسید که مگر خود جعفر پناهی چگونه وارد سینما شده؟ نه این‌که او نیز به کمک سیستم دولتی و در صداوسیما کار فیلمسازی را آغاز کرد؟ یا خیلی‌های دیگر؛ از اصغر فرهادی بگیرید تا دیگر کارگردانان تثبیت‌شده دیگر هر کدام آثاری دارند که می‌توان رد پای دولت را در تمام آنها دید. آیا تمام این فیلمسازان مورد اعتراض قرار گرفته‌اند؟ و در پایان فراموش نکرده‌ایم روزهایی را که فیلمسازانی چون تهمینه میلانی و جعفر پناهی ابراز تمایل کرده بودند فیلمی دفاع مقدسی بسازند که نشد. اگر آن فیلم‌ها ساخته می‌شد و به نتیجه می‌رسید، آیا با این واقعیت که فیلم‌های پرهزینه دفاع مقدسی امکاناتی فراتر از داشته‌های بخش خصوصی را طلب می‌کنند، منصفانه بود آن فیلمسازان خوشنام بابت همکاری با نهادهایی چون سرمایه‌گذاران و حامیان ماجرای نیمروز در ساخت فیلم‌شان انگ فیلمساز دولتی خورده و مورد انتقادهایی چنین بی‌رحمانه قرار گیرند؟ / روزنامه شهروند
--- کلمات کلیدی جعفر پناهی ماجرای نیمروز محمدحسین مهدویان

کد خبر: 888242  |  مشاهده خبر در منبع اصلی: شبکه ایران
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید

آخرین خبرهای فرهنگي

«بنفشه آفریقایی» اواخر آبان اکران می‌شود ایلنا  ۲۴ دقیقه پیش

«بنفشه آفریقایی» اواخر آبان اکران می‌شود به گزارش خبرنگار ایلنا ،علیرضا شجاع نوری به عنوان  تهیه کننده فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» که به کارگردانی  مونا زندی ساخته شده است، با ارائه توضیحاتی در مورد روند ساخت این فیلم و موضوع آن گفت: این فیلم در ارتباط با عشق و بخشش است و اکران آن از اواخر آبان ماه در گروه سینمایی...

اولین سریال‌های محرمی در تلویزیون چه بود ؟ خبرگزاری برنا  ۵۰ دقیقه پیش

اولین سریال‌های محرمی در تلویزیون چه بود ؟ به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا تلویزیون ملی ایران در سال 1353 یک مجموعه تلویزیونی به نام «وقتی دژخیم می‌گرید» را در ایام محرم روانه آنتن کرد تا این سریال به کارگردانی سهراب اخوان نام اولین سریال مناسبتی محرم را در تاریخ تلویزیون ایران به خود اختصاص دهد. پس از انقلاب...

نامه هیات مدیره خانه تئاتر به وزیر ارشاد خبرگزاری برنا  ۵۰ دقیقه پیش

نامه هیات مدیره خانه تئاتر به وزیر ارشاد به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ هیات مدیره خانه تئاتر در نامه ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اتفاقاتی که چند وقت اخیر رخ داده و به توقیف یک اثر نمایشی و بازداشت سعید اسدی رییس تئاتر شهر و مریم کاظمی کارگردان نمایش منجر شد، واکنش نشان داده و مواردی را...

«این یک خبر اشتباه بود» خبرگزاری فارس  ۱ ساعت پیش

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از وِرایِتی، «رابرت ردفورد» در اکران فیلم جدیدش «پیرمرد و تفنگ» گفت:« این یک اشتباه است و من هیچگاه نمی‌گویم می‌خواهم از هنرپیشگی بازنشسته شوم.» این هنرپیشه اسطوره‌ای ۸۲ ساله هالیوود در جواب به این سوال که آیا واقعا قصد بازنشستگی دارید گفت:«این حرف واقعا...

به دنبال سرت شوریده و آواره می‌آید خبرگزاری فارس  ۱ ساعت پیش

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، فاطمه معصومی شاعر جوان کشورمان به مناسبت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) شعری سروده است. به دست خویش برپا کرد بزم سوگواری را چنین شوریده بنیان کرد رسم غمگساری را به دست عشق ولطف مرهم اشکش دوا کرد او هزار و نهصد و پنجاه زخم باز و کاری را چه دارد تاکه آرامش...

گیشه برای تئاتر تبدیل به هیولا شده/به دنبال ریشه‌یابی و روایت آثار جنگم ایلنا  ۱ ساعت پیش

گیشه برای تئاتر تبدیل به هیولا شده/به دنبال ریشه‌یابی و روایت آثار جنگمکامران شهلایی، نویسنده و کارگردان نمایش «آوانتاژ» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه این نمایش قصه سر راستی ندارد، گفت: از یک سو قصه دختری است در دنیای امروز که نمی‌تواند عاشق شود چون می‌فهمد کسی که قرار بوده عاشقش باشد پسری فوتبالی‌ست که سال‌ها پیش در دهه ۶۰ و در...

جوانان با استفاده از ظرفیت عاشورا خود را به خدا نزدیک کنند شبستان  ۲ ساعت پیش

جوانان با استفاده از ظرفیت عاشورا خود را به خدا نزدیک کنندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام ناصر مصباح نژاد، خطیب جمعه شهر سی سخت در سخنرانی روز عاشورا در جمع عزاداران حسینی با آرزوی قبولی عزاداری ها، گفت: عشق به امام حسین (علیه السلام) به معنی عشق به همه مقدسات و خوبی هاست.   وی با بیان اینکه امام حسین (علیه السلام) وارث همه انبیا،...

توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان کم بضاعت /شناسایی کم‌بضاعت‌ها با همکاری آموزش و پرورش آفتاب نیوز  ۲ ساعت پیش

آفتاب‌‌نیوز : محمدعلی کوزه‌گر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی در مجموع ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مددجو را  تحت پوشش دارد، گفت: این افراد به طور مستقیم از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و حدودا شامل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار هستند. غیر از حدود ۳۵ هزار دانش‌آموزی که مستقیم...

شیعه حسین بن علی (علیه السلام) باید برای انقلاب و اسلام هزینه کند شبستان  ۳ ساعت پیش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، آیت الله سید شرف ‌الدین ملک‌ حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد امروز در اجتماع عاشورائیان دهدشت، اظهار داشت: تمدن‌ ها در زمان‌ ها و مکان‌ های خاص روی داده و دفن شدند، اما تمدن عاشورا توانست زمان‌ ها و مکان‌...

تئاتر خصوصی ناجی نمایش ایرانی رو به زوال خبرگزاری برنا  ۳ ساعت پیش

تئاتر خصوصی ناجی نمایش ایرانی رو به زوال به گزارش خبرگزاری برنا تماشاخانه پالیز که یکی از سالنهای استاندارد با جذب مخاطب بالا برای اجرای نمایشهای مختلف است این روزها در حال تعطیلی است در حالی که این اتفاق میتواند هر کدام از سالنهای خصوصی تئاتر تهران را تهدید کند چرا که به هر حال سر پا نگه داشتن سالنهای تئاتر خصوصی نیازمند حمایت...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده