تعداد بازدید: ۸
تاريخ انتشار: یکشنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۶
ساعت انتشار: ۱۰:۵۴
چرا قرآن مسیحیان را بر یهودیان ترجیح می دهد؟ نوشتاری از رسول جعفریان

شفقنا- آیا سخن قرآن کریم در سوره مائده پیرامون مسیحیان می تواند مبنایی بر این باشد که مسیحیان در همه زمانها بهتر از یهودیان هستند؟ اگر این طور باشد، آیا به لحاظ حقوقی، میان اینها می توان تفاوت گذاشت؟به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در نوشتاری که در کانال تلگرامی خود قرار داده، آورده است: در بحثی که هفته گذشته در کلاس ملل ونحل در باره دیدگاه قرآن در باره ادیان داشتیم، تکلیفی به دوستان دانشجو داده بودم تا هر کدام یکی از سوره های قرآن را از این زاویه مورد بررسی قرار دهند.  یکی سوره آل عمران و دیگری مائده. مقدمتا عرض کنم، برداشت اولیه از لحن قرآن در طرح مسائل جالب توجه است، گاهی هم جذاب، اما وقتی به تفاسیر مراجعه می شود، می بینیم مطلب تفسیری، بکلی با برداشت اولیه متفاوت است. ممکن است گفته شود، برداشت اولیه ناشی از بی توجهی به اصول فهم قرآن و تفسیر است، در حالی که اگر دقت بیشتری شود، به درستی مطالبی که در تفاسیر آمده، بیشتر پی برده خواهد شد. اما احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این که تفاسیر، دست کم در مواردی، با تأثیر پذیری از مسائل مختلف، لحن عمومی آیه را با توسل به آیات دیگر قدری متفاوت کرده و تلاش می کنند تا آن را به طور معمول سختگیرانه تر بفهمند. شاهدش آن که، در بسیاری از این موارد، وقتی به تفسیر آن آیات مراجعه می شود، شواهدی بدست می آید که همان برداشت اولیه، طرفدارانی از میان قدمای از مفسران داشته است. در مقابل آن، دیدگاه های بعدی هم عرضه شده که از همان نمونه تفاسیر است. می دانم این توضیح کلی است و بنابرین سعی می کنم نمونه ای را که در کلاس بحث شد، برای روشن شدن بحث ارائه دهم.تقریبا با خواندن سوره آل عمران و یا مائده، و حتی برخی از آیات دیگر، برداشت عمومی و اولیه ای بود خداوند نسبت به اهل کتاب، خاصه نسبت به نصارا، توجه ویژه ای دارد. قرآن انتقادهای کلامی و رفتاری نسبت به آنان دارد، اما در کل، بر حسب آنچه از آیه «تعالوا الی کلمه سواء بینا و بینکم» بدست می آید، و برخی آیات دیگر، نه تنها نمی خواهد آنها را کاملا از خود دور کند بلکه حساب خود را با آنها در یک مسیر کلی تبیین می کند. در این زمینه، گاه چنان ابراز می شود که کانّه، ایمان به توحید و اصل نبوت انبیاء و معاد در هدایت و رستگاری کافی است، مانند این آیه: «إِنّ َالَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاهُمْ یَحْزَنُون‏» (مائده: ۶۹). البته می دانیم که البته در دو مورد بحث اسلام به عنوان تنها چیزی که قابل قبول است مطرح می شود، هرچند همانجا هم، بسیاری اسلام را همان امور اولیه، یعنی اعتقاد به توحید، باور به انبیاء و رسالت آنها و معاد می دانند. هرچه هست، در این موارد، لحن کلی  در برخی از آیات، نوعی پذیرش کلی است، اما اغلب با استناد به آیات دیگر، تفسیر برخی از کلمات، و ترجیح برخی اقوال، نوعی تفسیر سختگیرانه تر ارائه می شود، چیزی که اغلب مسلمانان هم در طول تاریخ پذیرفته اند، به دلیل این که به هر حال، باید روی رستگاری خود تأکید می کردند و از احتمال این که ممکن است دیگران هم نوعی رستگاری داشته باشند، دور می شدند. انتقادات کلامی قرآن از یهود و نصارا و مخاطب قرار دادن آنان به عنوان مصداق «کفروا» زمینه این مسأله را فراهم کرده است، به طوری که دشوار بتوان از آن فاصله گرفت.اما نکته دیگر، مقایسه میان یهود و نصارا از نظر قرآن است. از لحن آیات چنین بر می آید که نصارا نزد اسلام، مقبول تر از یهود هستند. این را قرآن در چندین مورد آورده است. خوب این چه سودی دارد؟ آیا این که می فرماید: لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّهً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُون‏ (مائده: ۸۲) در مقابل یهود که آنها را بدترین دشمنان مومنان می داند، آیا این می تواند مبنای بر این باشد که مسیحیان در همه زمانها بهتر از یهودیان هستند؟ اگر این طور باشد، آیا به لحاظ حقوقی، میان اینها می توان تفاوت گذاشت؟ «مودت با مؤمنان» «راهب بودن» و «استکبار نداشتن» در آیه پیشگفته، آیا ویژه نصارای همان عصر است، یا همه ادوار… اینها از مواردی است که در لحن عمومی قرآن می تواند مثبت برداشت شود، اما گاه در تفاسیر، با محدود کردن زمانی آن، از این معنا دور می شوند. بحث کلاس عمدتا در باره این آیه بود ظاهرش چنین است که خداوند می گوید که نصارا را بر یهود ترجیح داده است: إِذْ قالَ اللَّهُ یا عیسى‏ إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ رافِعُکَ إِلَیَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فیما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُون‏ (آل عمران: ۵۵). خطاب به عیسی می فرماید: خداوند به عیسی گفت: من تو را می میرانم، به سوی خود باز می گردانم، از زمره کافران [یهودیان که به وی ایمان نیاورده اند] پاک می گردانم، و پیروان تو را تا روز قیامت بالاتر از کسانی که کافر شدند، قرار می دهم. این قید «الی یوم القیامه» یعنی نصارا تا قیامت از یهودیان برتر خواهند بود! این چه معنایی می تواند داشته باشد؟شماری از مفسران، در باره «و جاعل الذین اتّبعوک» را خطاب به حضرت محمد (ص) گرفته اند، یعنی مسلمانان را برتر از کفار قرار می دهند! این همان موردی است که بالا هم اشاره کردم، یعنی تلاش می شود برخلاف ظاهر آیه که در دعوای میان پیروان عیسی ویهودیان بی اعتقاد به وی، نصارا ترجیح یافته و وجود آنها را تا قیامت پذیرفته شود و بر یهود ترجیح یابند، ابراز تردید شده و گفته شود که مقصود مسلمانان هستند. اما در همین تفاسیر، بسیاری از مفسران، به صورت عادی، همان برداشت عادی از آیه را که جمله خطاب خداوند به عیسی و پیروان او یعنی مسیحیان است، می پذیرند. اگر این طور باشد، می شود گفت این مورد، یکی از مواردی است که لحن قرآن نسبت به مسیحیان، لحنی آرام است، چیزی که در آیات دیگر هم اشاره بلکه تصریح شده است.تفسیر طبری (م ۳۱۰)، از کهن ترین تفاسیر هر دو قول را دارد و اغلب چنان که رسم اوست، مطالب را از مفسران پیشین نقل می کند. در آغاز «اتّبعوک» را پیروان اسلام تفسیر می کند: «و جاعل‏ الذین‏ اتبعوک‏ على منهاجک و ملتک من الإسلام و فطرته فوق الذین جحدوا نبوتک، و خالفوا بسبیلهم جمیع أهل الملل، فکذبوا بما جئت به‏…» اما بعد از آن اقوال مختلفی نقل می شود که مقصود پیروان عیسی است. بر اساس این فرض  نصارا و یهود تا قیامت خواهند ماند، اما در این میانه، مسیحیان همیشه بر یهودیان ترجیح خواهند داشت. نکته ای که می توانست ذهن مفسران را در این زمینه قانع کند، وضع جاری مسیحیان و یهودیان در روزگار آنان بوده است. طبری نوشته است: عده ای گویند که مقصود از «جاعل الذین اتبعوک» نصارا هستند که بالاتر از یهود خواهند بود: «من النصاری فوق الیهود». یعنی مسیحیان بالاتر از کسانی که به مسیح کافر شدند، یعنی یهودیان، خواهند بود. در این باره، صاحب همین سخن گوید، شاهد آن این که « فلیس بلد فیه أحد من النصارى إلا و هم فوق یهود فی شرق و لا غرب، هم فی البلدان کلها مستذلون‏» هیچ شهری در شرق و غرب عالم نیست الا این که یک مسیحی در آن شهر باشد، و او او برتر از یهود نباشد. یهودیان در همه شهرها، ذلیل هستند». (تفسیر طبری: ۳/ ۲۰۵). در این باره، این که یهودیان هیچ وقت دولتی نخواهند داشت، در متون دیگر از قرن ششم هم این نکته مورد تأکید قرار گرفته است.اما تلاش برای این که این به ظاهر فضیلت که تقریبا دنیایی هم هست، هرچند الی یوم القیامه، از مسیحیان بازگردانده شود، همچنان ادامه دارد. از جمله این که از حسن بصری نقل شده که این آیت، می تواند اشاره به آخر الزمان باشد که عیسی باز می گردد. آن وقت کسی که به عیسی و طبعا به محمد ص ایمان داشته باشد، ترجیح بر کفار خواهد داشت. (بنگرید: درالمنثور: ۲/۳۷).  برداشت آخر الزمانی از این آیه، در الکشف و البیان (۳/۸۲) آمده است.زمخشری (م ۵۳۸) قدری مبهم پیش رفته است. اولا فوق الذین کفروا را در امر حجت و برهان دانسته، یعنی برهان آنان برتر از برهان کافران است. اما در بخش پیروی، و این که مقصود کدام امت است، مسیحیان یا مسلمانان، عبارت را به گونه ای آورده که تلویحا می تواند شامل نصارا مسلمان ناشده باشد، گرچه از عنوان «اصل الاسلام» و پیروی از آن استفاده کرده اما با افزودن «و ان اختلفت الشرائع» راه را برای برداشت آسان تر باز گذاشته است: «فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ یعلونهم بالحجه و فی أکثر الأحوال بها و بالسیف، و متبعوه هم المسلمون لأنهم متبعوه فی أصل الإسلام و إن اختلفت الشرائع، دون الذین کذبوه و کذبوا علیه من الیهود و النصارى‏» (کشاف: ۱/۳۶۷). این تفسیر را در مجمع البیان هم شاهد هستیم، چیزی که اساس ادیان را همان توحید و حتی شرایع بظاهر متفاوت، را در اصل یک چیز می داند و نکته مهمی است.فخر رازی (م ۶۰۶) ذیل آیه «و جاعل الذین اتبعوک…» از هر دو تفسیر یاد می کند. نخست این که مقصود مسیحیان یا همان پیروان دین عیسی است که برتر از کفار هستند، و کفار اینجا یعنی یهود، و مقصود از «فوق» هم «قهر و سلطان و استعلاء» آن هم تا روز قیامت است. فخر این را خبر قرآن از آینده می داند که یهودیان همیشه ذلیل و تا روز قیامت مقهود خواهند بود. در حالی که پیروان مسیح، کسانی هستند که به او به عنوان عبدالله و رسول ایمان دارند: «فهم الذین کانوا یؤمنون بأنه عبد اللّه و رسوله» و اینها پس از آمدن اسلام مسلمان می شوند. به نظر می رسد اینجا فخر دچار نوعی ابهام می شود. از یک طرف نمی تواند بپذیرد که مسیحیان روزگار وی که مسیح را بنده خدا نمی دانند، چنین امتیازی داشته باشند، و این که عقل صریح، گفته های این جهال را نمی تواند بپذیرد،  اما از طرف دیگر، صراحت آیه او را مجبور می کند که بگوید: ما شاهدیم که دولت نصارا در دنیا، قوی تر و بزرگتر از یهود است: «فإنا نرى أن دوله النصارى فی الدنیا أعظم و أقوى من أمر الیهود». در هیچ کجای از دنیا، دولت یهودی نمی بینیم، و نه شهری که پر از یهود باشد. بلکه آنها همه جا گرفتار ذلت و فقر هستند، اما نصارا، برخلاف آنها هستند: «فلا نرى فی طرف من أطراف الدنیا ملکا یهودیا و لا بلده مملوءه من الیهود بل یکونون أین کانوا بالذله و المسکنه و أما النصارى فأمرهم بخلاف ذلک» (التفسیر الکبیر: ۸/۲۳۹). خوب البته در روزگار ما یهودی ها قدرت و دولتی دارند که ممکن است گفته شود موقت است و از بین می رود.طبرسی (م ۵۴۸) هم در مجمع البیان، همین نکته را که یهودیان در دنیا ذلیل هستند، به عکس نصارا، به عنوان اقوال برخی از مفسران نقل کرده و از جمله به قدرت نصارا در «روم» [بیزانس] اشاره دارد و از جبائی هم نقل کرده که گفته است: «فیه دلاله على أنه لا یکون للیهود مملکه إلى یوم القیامه کما للروم». این آیه شاهد آن است که یهودیان تا قیامت، مملکتی نخواهند داشت اما رومیان خواهند داشت. طبرسی روی معنای دیگر هم که مقصود از «اتبعوک» امت اسلام هستند را نیز آورده است؛ با این حال، در این زمینه که چطور به صراحت این مطلب نیامده، و در تفسیر آن، این نکته را بیان کرده که در حقیقت شرایع اسلام و مسیحیت، در اصل یکی است، و به همین دلیل است که خیلی به صراحت گفته نشده که مقصود امت محمد است:«إنما سماهم تبعا و إن کانت لهم شریعه على حده لأنه وجد فیهم التبعیه صوره و معنى أما صوره فإنه یقال فلان یتبع فلانا إذا جاء بعده و أما معنى فلأن نبینا ص کان‏ مصدقا بعیسى و بکتابه و یقال لمن یصدق غیره أنه یتبعه على أن شریعه نبینا و سائر الأنبیاء متحده فی أبواب التوحید». این که به هر حال، اصل ایمان به خدا و اصل شرایع یکی است. در عین حال، نگرانی در قلب طبرسی هم هست که مبادا چیزی گفته باشد که در آن فضیلتی برای مسیحیان باشد. در پایان بهتر این می داند که مقصود از آن را امت اسلام بدانیم، زیرا در این صورت: «لأن فیه ترغیبا فی الإسلام و دلاله على أن أمه محمد ص یکونون ظاهرین إلى یوم القیامه» چرا باید مسیحیان تا قیامت «فوق الذین کفروا» باشند، بهتر است اسلام  چنین باشد. (مجمع البیان: ۲/۷۶۰). طبیعی است که طبرسی هم برای ترغیب به اسلام، باید این مسیر را برود. این در حالی است که در اصل، این آیه، مقایسه یهود و نصارا در دنیاست و اسلام جای خود را دارد. هرچه هست، شاید آیه شاهدی بر همدلی بیشتر اسلام با مسیحیان باشد.  به نظرم به سوالی که به عنوان تیتر انتخاب کردم، پاسخی ندادم! بماند برای وقتی دیگر.

کد خبر: 894499  |  مشاهده خبر در منبع اصلی: شفقنا
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید

آخرین خبرهای اجتماعي

مصدومیت 12 نفر بر اثر واژگونی وانت نیسان در ساری خبرگزاری برنا  ۲۷ دقیقه پیش

مصدومیت 12 نفر بر اثر واژگونی وانت نیسان در ساری مجتبی خالدی در گفت وگو با خبرنگار حوادث برنا درباره جزییات این حادثه گفت: ساعت ۱۶:۱۴ با اطلاع از واژگونی نیسان در محور ساری به نکا- قبل از عبور بادله، بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد. او ادامه داد: در این حادثه 12 نفر مصدوم شدند و تمامی مصدومان به بیمارستان امام خمینی (ره)...

واژگونی سمند در دوراهی تکاب 5کشته و مصدوم در پی داشت خبرگزاری برنا  ۲۷ دقیقه پیش

واژگونی سمند در دوراهی تکاب 5کشته و مصدوم در پی داشت مجتبی خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث برنا درباره جزییات این سانحه واژگونی گفت: این حادثه ساعت 17:06 در محور دیواندره-تکاب واقع در 4 کیلومتری دوراهی تکاب به سمت تکاب اتفاق افتاد. او ادامه داد: بلافاصله ۲ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.   ...

حضرت آیت الله جوادی آملی: انسان حق ندارد آبروی خودش را هدر بدهد و خودش را بی‌حیثیت کند شفقنا  ۲۹ دقیقه پیش

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه آبروی ما امانت الهی در دست ماست، گفت: انسان باید کاری کند که آبروی نظام را حفظ بکند. آبروی دیگران و خود را حفظ کند، انسان حق ندارد آبروی خودش را هدر بدهد و خودش را بی‌حیثیت کند.به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق...

بهرام قاسمی: بن سلمان به سرنوشت دیکتاتورهای منطقه فکر کند شفقنا  ۲۹ دقیقه پیش

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه شفقنا – سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ولیعهد ماجراجوی سعودی به سرنوشت محتوم دیکتاتورهای معروف منطقه بیندیشد.به گزارش شفقنا از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در پاسخ به سخنان اخیر محمد بن سلمان...

عبدالله نوری: وعده‌های انتخاباتی ‏درباره زنان و جوانان و اقلیتها چه شد؟/ چرا ‏ارتقا مدیریتی... عصر ایران  ۲۹ دقیقه پیش

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: امروز جریانهایی سعی ‏می‌کنند بین این اسلام و آزادی، تقابل ایجاد کنند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی هرچه بخواهیم ‏اسلامی‌تر شویم، باید ‏آزادی‌های مردم محدودتر شود. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری در دیدار با اعضای...

ظریف حادثه مصر را به شدت محکوم کرد عصر ایران  ۲۹ دقیقه پیش

وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان عربی حادثه تروریستی امروز در مصر را به شدت محکوم کرد. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در توییتر خود نوشت: «بار دیگر دست تروریسم بُزدل به ملت عزیز مصر ضربه زد و دوباره ثابت کرد تروریسم تفاوتی میان ارزش‌های الهی و انسانی قائل نیست؛ همانطور که میان مکان‌ها...

قهرمان سرشناس پارالمپیک به زندان افتاد/ عکس آفتاب نیوز  ۳۰ دقیقه پیش

آفتاب‌‌نیوز :  این ورزشکار که فوریه سال 2013 نامزد خود«ریوا استینکمپ» را به قتل رسانده، سال گذشته در دادگاه مجرم شناخته و از جولای 2016 به زندان منتقل شد.باشگاه خبرنگاران 

پروژه بلندپروازانه عربستان برای جذب توریسم/ صدور ویزای جدید شبکه ایران  ۳۵ دقیقه پیش

به گزارش ایران آنلاین به نقل از شبکه سی ان ان در گزارشی با اعلام این کشور در فهرست تعطیلات و مکان های گردشگری کمتر کسی دیده می شود اما گفت که پادشاهی این کشور در تلاش است تا این کشور محافظه کار و سنت گرا را برای گردشگران جذاب سازد شاهزاده سلطان بن سلمان رئیس کمیسون توریسم و میراث تاریخی این کشور به...

این فروشگاهها انواع اسلحه را با 50 درصد تخفیف به حراج گذاشته اند شبکه ایران  ۳۵ دقیقه پیش

کمپانی های بزرگ و فروشندگان اسحله گفته اند قبل از این حراج جمعه سیاه برسداین هفته تا 200 دلار برای سلاح های شکاری و 100 دلار برای تفنگ های  دیگر تخفیف گذاشته اند آنها گفتند به مدت 14 روز انواع سلاح های دستی، کلت های کمری و مهمات خود را تا سقف 50 درصد تخفیف به فروش می گذارند در این حال رسانه های...

واژگونی وانت‌نیسان در ساری ۱۲ نفر را راهی بیمارستان کرد+اسامی ایلنا  ۱ ساعت پیش

واژگونی وانت‌نیسان در ساری ۱۲ نفر را راهی بیمارستان کرد+اسامیمجتبی خالدی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزییات این حادثه گفت: ساعت ۱۶:۱۴ با اطلاع از واژگونی نیسان در محور ساری به نکا- قبل از عبور بادله، بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد. او ادامه داد: در این حادثه 12 نفر مصدوم شدند و تمامی مصدومان به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری اعزام شدند. ...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده