تعداد بازدید: ۲
تاريخ انتشار: پنج‌شنبه،۲۳ آبان ۱۳۹۸
ساعت انتشار: ۰۹:۲۸
رویکرد بین‌رشته‌ای در جشنواره تجسمی فجر یک فرصت برای رشته‌­های متعارف هنری است
به گزارش خبرگزاری شبستان، چند روزی از اعلام فراخوان دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گذشته است. «جمال عرب‌زاده» دبیر هنری این رویداد درباره این فراخوان و رویکرد آن گفت: فراخوانی که امسال ارائه شد و در آن بر "گفت‌وگوی هنرها: آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین‌رشته‌ای" تاکید شده، با منظور خاصی ارائه شده است.
با مطالعه چالش‌های جشنواره قبلی بهتر دیدیم نگاه تازه­‌ای به این موضوع داشته باشیم؛ ایده­ گفتگوی هنرهای مختلف از همین‌جا شکل می­‌گیرد.از نظر وی آن چیزی که ممکن است رویکرد این جشنواره را متمایز کند نگاهی متفاوت به روند آن است. وی دراین‌باره بیان کرد: اگرچه 40 تا 50 سال است که رویکرد بین‌رشته‌ای جای خود را در هنر باز کرده است، بااین‌حال ورود دیرهنگام آن به هنرهای تجسمی ایران بیشتر از طریق فرمی رخ داد تا بروز نیازهای درون رشته‌­ای برای گشایش فضای عمل هنرمندان.
حقیقت دارد که این رویکرد نگاه سنتی به رشته‌ها را به نقد می‌کشد، اما از طرف دیگر در فرم صحیح­ و با حفظ ماهیت اصلی‌اش امکانات تازه‌ای برای این رشته­‌ها مهیا می­‌سازد.عرب‌زاده ادامه داد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مرزهای تجسمی مشخص نیست و اساس رشته‌ها و تقسیم‌بندی آنها بر اساس مدیوم زیر سوال است.
از طرفی در حال حاضر سیستم آموزشی هنر و بسیاری از ساختارهای هنری در کشور ما بر پایه رشته‌ها بنا نهاده شده است و وقتی حرکتی به سمت بین‌رشته‌ای می‌شود، شروع به واکنش نشان دادن می‌کند و گویی نمی‌تواند این فضا را هضم کند. این دیدگاه شایع در هنرهای تجسمی و به‌خصوص رشته­‌های متعارف شکل‌گرفته که ورود به فضای بین‌رشته‌ای باعث خلق رشته‌های جدید و بسترهای گسترده‌تری در حوزه‌های هنری می‌شود.
واکنش تقابلی برخی از فعالین این حوزه‌­ها هم تا حدی به دلیل همین دیدگاه است. ما تلاش داشتیم که این نگاه را تغییر داده و به سمت دیالوگی میان رشته­‌های مختلف حرکت کنیم.دبیر هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: فرصتی که از طریق ایجاد فضاهای بین‌رشته‌ای ایجاد می‌شود در جهت کم شمردن مرز رشته‌ها و برتری رویکرد بین‌رشته‌ای عنوان نمی‌شود، بلکه فرصتی است در جهت افزایش فضای خلاقانه برای همه رشته‌ها.
این‌گونه نیست که برای معاصر شدن همه هنرمندان باید به سمت یک رشته یا یک فرم بیانی هنری به عنوان مثال "بین‌رشته‌ای" حرکت کنند، بلکه در حقیقت بنیان رویکرد ما در این جشنواره آن است که همه در بطن رشته‌های خود به امکاناتی تازه برای فعالیت خود نیز بیاندیشند؛ امکاناتی که می‌­توانند از دیگر فضاهای آفرینش هنری به عاریه گرفته شود.
وی اظهار کرد: موضوعی که شاید پیچیده و متناقض‌­نما باشد، پیوند این رویکرد و ساختار جشنواره است. فکر می­‌کنم که باید تفکیکی قائل شویم وقتی از ساختار صحبت می‌کنیم و وقتی از کیفیت هنرهای معاصر که در این مورد بین­‌رشته­‌ای بودن است، سخن می‌گوییم. ساختار یک جشنواره می‌تواند رشته‌ای باشد؛ کما اینکه در دوره‌هایی ساختار جشنواره فرا­رشته‌ای بود.
در این دوره ساختار جشنواره کماکان رشته‌ای است. علت این انتخاب هم این نگاه بوده که یک جشنواره ملی باید وسیع‌ترین حالت از مشارکت را در بر بگیرد و بتواند جذب حداکثری داشته باشد. چیزی که باعث رجوع به ساختار رشته‌ها شده است همین امر بوده که حس می‌شد مشارکت بخشی از جامعه تجسمی در فجر دیده نمی‌شد.
عرب‌زاده بیان کرد: ساختار رشته‌ای در جشنواره الزاما منافاتی با این ندارد که رویکردی بین‌رشته‌ای اخذ شود. در تمام دنیا وقتی حرف از هنر معاصر به میان می­‌آید، حتی در سنتی‌تر شکل­‌های آفرینش هنری هم می­‌توان شاهد آیتم‌های بین‌رشته‌ای بود.
برای مثال در نگارگری ایرانی که یکی از سنتی‌ترین رشته‌های ماست نیز می‌توان از امکانات بین‌رشته‌ای استفاده کرد و پا به فضای معاصر گذاشت.وی ادامه داد: در یک کلام حرکت در فضای بین‌رشته‌ای به معنای مرگ فرم‌­های آفرینش در رشته‌های متعارف نیست. اگرچه این تمایل عناوین و دسته‌­بندی را محو می­‌کند.
در هنر معاصر امروز نقاشی حیات خود را دارد، مجسمه هم همین‌طور و همین‌طور هنرهای جدید. اگرچه مسئله اصلی از اسامی و دسته‌بندی‌های پیشین به سؤالات و چالش‌­های هنری منتقل‌شده است.دبیر هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه تاکید کرد: شاید پیامی که تا پیش از این به رشته‌ها داده می‌شد این بود که برای معاصر شدن باید با زیر پا گذاشتن همه فرم‌­های آفرینش به سراغ فرم جدیدی رفت که عنوان کلی بین‌رشته‌ای را یدک می­‌کشد؛ ذهنیتی که اساساً اشتباه است.
در این صورت پس از مدتی این رویکرد خود به یک رشته­­ متعارف بدل می­‌شود. رشته‌های متعارف که امکانات تازه‌ای این روزها برای گسترش مرزهایشان وجود دارد، نباید لزوما در مقابل فضای بین‌رشته‌ای قرار بگیرند. پس ما جایی از ساختار حرف می‌زنیم و جایی دیگر تعریف فضای هنری و ماهیت هنر و فعالیت آنها را به میان می‌کشیم.
پس ایده برگشتن به سمت رشته‌ای شدن جشنواره، ذاتا به معنای انکار رویکرد بین‌رشته‌ای نبوده است بلکه در عمل و سطح اجرایی، با هدف جلب مشارکت بیشتر صورت گرفته است.وی درباره اینکه اگر هنرمندی در یک رشته اثری بین‌رشته‌ای ارائه کند، در کدام بخش دیده خواهد شد، بیان کرد: ما در گذشته این چالش را داشتیم که اگر نگارگر یا مجسمه‌سازی آمد و حیطه‌های مرزی هنر خود را به چالش کشید آیا باید در بخش هنرهای نو آن را بگذاریم و در فرم جدیدی دسته‌بندی‌اش کنیم، به نظر این کار صحیح نبود.
ما از دبیرها خواسته‌ایم که در انتخاب آثار امکانات ارائه در رشته خود را بازتر ببینند و اگر مجسمه‌ای با استفاده از مدیوم‌های دیگر خلاقیتی به کار برد بگذارند آن اثر در همان رشته باقی بماند. در واقع ما باید کاری کنیم که از رشته‌ها از درون تغییر کرده، به هم نزدیک شده و در فضای بین‌رشته‌ای قرار بگیرند نه اینکه لزوما این آثار را فرم یک رشته نامتعارف ببینیم.
دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر همچنین درباره انتخاب دبیران رشته‌های مختلف نیز بیان کرد: در انتخاب دبیرها چند موضوع مدنظر قرار گرفت. اینکه افرادی باشند که با فضای معاصر هنر آشنا باشند و در دید هنری و رشته خود دارای انعطاف باشند و از طرف دیگر با نهادهای هنری مثل انجمن‌ها و دیگر نهاد­های هنری همکاری کرده و مورد قبول جامعه هنری باشند.
در نهایت رویکرد جوان‌گرایی نیز در انتخاب دبیران دیده می‌شود.وی در پایان بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این سال‌ها تحول پیدا کرده است و رویکردهایی را در هر دوره داشته است و با هر مدیریتی پیامی را به جامعه هنری می‌رسانده است. به نظر می‌­آید که در سال‌های اخیر تلاش شده است جشنواره به سمت تطبیق خود با فضای واقعی هنرهای تجسمی معاصر کشورمان برود و بازنمایی آن چیزی باشد که در طول هر سال در حیطه تجسمی کشور رخ می‌دهد و نه یک مسیر متفاوت.
این ادعای بزرگی است که بگوییم تمام آنچه در فضای تجسمی کشور رخ می‌دهد در جشنواره فجر حضور دارد ولی تلاش این است که با آنچه در فضای هنری رخ می‌دهد هماهنگی داشته باشیم و بتوانیم آن را بازنمایی کنیم.
ادامه

کد خبر: 1044741  |  ادامه: شبستان
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید
اخبار مرتبط:
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، خشایار قاضی‌زاده استاد گروه هنر اسلامی دانشگاه شاهد در حاشیه افتتاح نمایشگاه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی تسنیم گفت: فکر می‌کنم سطح کیفی آثار حاضر در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته بهتر شده است و به نظر می‌رسد...
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ به منظور گسترش و تقویت ارتباطات و تبادل هنری با دیگر کشورها و توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تعامل با وزارت امور خارجه، از گروههای موسیقی فولکلور و کلاسیک کشورهای خارجی برای حضور در جشنواره دعوت کرد.به این منظور...
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی؛ در این جلسه سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر طی احکام جداگانه‌ای هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی را به سمت رئیس شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و سپس ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت...
به گزارش ایلنا، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدمجتبی حسینی؛ معاون هنری وزیر، هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، عبدالرحیم سیاهکارزاده؛ رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، ابراهیم حقیقی؛ هنرمند پیشکسوت و دبیر جشنواره دوازدهم و اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین...
به گزارش هنرآنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی؛ در این جلسه سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر طی احکام جداگانه‌ای هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی را به سمت رئیس شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و سپس ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت...
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، «محمد حبیبی» با اعلام این خبر گفت: به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و با هدف ترویج و اشاعه کالاهای هنری مناسب هیات و تشکل های مذهبی نمایشگاه «سماع...
به گزارش ایلنا، محمد حبیبی (مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس) گفت: به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و با هدف ترویج و اشاعه کالاهای هنری مناسب هیات و تشکل‌های مذهبی نمایشگاه سماع سرخ در موزه هنرهای معاصر فلسطین آماده میزبانی از علاقمندان...
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، محمد حبیبی مدیر عامل این انجمن با اعلام این خبر گفت: به مناسبت ایام سوکواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع و یاران باوفایش و با هدف ترویج و اشاعه کالاهای هنری مناسب هیات و تشکل های مذهبی نمایشگاه سماع سرخ در موزه هنرهای معاصر فلسطین...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مساجد جدا از کارکرد دینی و معنوی پتانسیل بالایی در هنر دارند نمود این را می شود در تزئینات بکار رفته در ساختمان مساجد دید تصویرگری بر روی کاشی ها تا خطوط نقش بسته بر آنها و حتی معماری متفاوت مساجد نشان از پیوند ناگسستنی مسجد با هنرهای تجسمی دارد اما با توسعه...
به گزارش خبرگزاری شبستان ، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران را به شکل غیر رقابتی برگزار خواهد کرد.دبیرخانه هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران از مجسمه سازان، هنرمندان...

آخرین خبرهای فرهنگي

سقوط اعتبارات قرآنی در بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان/ ۲۰۰ میلیاردی که ۲۰ میلیارد شد خبرگزاری فارس  ۱۹ دقیقه پیش

سقوط اعتبارات قرآنی در بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان/ ۲۰۰ میلیاردی که ۲۰ میلیارد شد خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صبح امروز از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. این لایحه درحالی به مجلس رسید که امسال هم طی رسمی تلخ و چند ساله بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور با عنوان «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» باز هم...

ماجرای برنامه عروسی یک زوج جهادی در کوره پز خانه های اطراف تهران+ عکس و فیلم تسنیم  ۳ ساعت پیش

ماجرای برنامه عروسی یک زوج جهادی در کوره پز خانه های اطراف تهران+ عکس و فیلم - اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگیخبرگزاری تسنیم، علیرضا شارعی و کوثر عابدینی، ساکن قم‌اند؛ زوج جوانی که سبک زندگی خاصی را برای خودشان انتخاب کرده‌اند، آنهم، آغاز زندگی جهادی! آنها بهترین و ناب‌ترین لحظات زندگی‌شان را با مردمان شریف امّا نیازمند جنوب تهران تقسیم کردند. زوج جوانی که پیش از مراسم...

احراز شهادت جانباختگان آشوبهای اخیر چگونه صورت می گیرد؟ تسنیم  ۴ ساعت پیش

- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حوادثی نظیر وقایع فتنه 88، شهادت آمرین به معروف و تحرکات خونینی که توسط ضد انقلاب در شهرهای داخلی اتفاق افتاد، یکی از موضوعاتی که در میان افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌شود، بحث احراز شهادت و نگاه قانونی به تشکیل یا عدم تشکیل پرونده این شهدا...

تنها مرجعی که با تهدید شاه از امام خمینی حمایت کرد تسنیم  ۵ ساعت پیش

تنها مرجعی که با تهدید شاه از امام خمینی حمایت کرد - اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، امروز سالروز درگذشت یکی از علمای بزرگ جهان تشیع است، عالمی که امروز جای خالی‌ او و اندیشه‌هایش در جامعه به وضوح دیده می‌شود، عالمی که وقتی زندگی‌نامه‌اش را مرور کردم بار دیگر افسوس خوردم به اینکه چقدر امروز نیاز به چنین مردان بزرگی داشتیم،...

پیشنهادهایی برای تماشای فیلم مستند در جشنواره سینما‌حقیقت شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

1. بخش بلند‌پیش‌بینی‌ام این است که این بخش پرهیجان‌ترین بخش جشنواره امسال باشد و فهرست علاقه‌مندی‌هایم هم طولانی است: «پروژه ازدواج» (حسام اسلامی و عطیه عطارزاده): داستانی است در فضای آسایشگاه روانی و احتمالاً ایده ازدواج چند زوج در این آسایشگاه. «خسوف»...

دورخیزی برای اهداف بزر گتر شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

اما فیلم‌ها مقوله‌ای دیگرند. به نظر می‌رسد که جوانان میل کمتری به تماشای فیلم‌هایی دارند که پیش از تولد آنها ساخته شده است و به‌همین دلیل همواره دلیل خوبی برای بازسازی «زنان کوچک» وجود دارد. به‌هر‌حال، هر نسلی لایق نسخه خود از این داستان است. ۲۵ سال از زمانی...

او معلم بزرگی بود شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

امروز مراسمی به یاد علی معلم در برج پلاتین شهرک غرب برگزار می‌شود.داستان آشنایی من با علی معلم، داستانی طولانی است که آغاز آن به سال 1369 برمی گردد و پایانش به مرگ نابهنگام او منتهی می‌شود. من و مرحوم معلم ابتدا همان سال 69 در مجله «فرهنگ و سینما» با هم همکار شدیم و پس از مدتی او...

معکوسِ سینمای پدر شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

به‌عبارت‌ دیگر اثر اول هر فیلمساز از آنجا که می‌تواند به یک خوانش بدیع از سینما منجر شود، امکان بالقوه بالایی برای شگفت‌ زده‌ کردن مخاطب دارد. این حس رها شدن در فیلم اول به امید کشف یک دنیای جدید، در اثر اول پولاد کیمیایی کم‌رنگ و لعاب‌‌تر از متوسط فیلم‌های...

ملال کهنه یک آبادی شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

اما وقتی پا به شعر می‌گذاریم این اقلیم گاهی فراموش می‌شود. یعنی شاعرهای بسیاری را می‌بینیم که شعرهای‌شان ردی از هیچ جا درشان نیست. اصلاً نمی‌دانید شاعر کجایی است. شاید به خودتان بگویید چرا باید بعد از خواندن شعر بدانیم شاعرش اهل کجاست؟ این‌جاست که پای امضای شاعر به میان...

فروپاشی روابط انسانی در پارتی شبکه ایران  ۶ ساعت پیش

نمایش«پارتی» برمبنای طراحی یک موقعیت نوشته شده است و یک تصویر به ظاهر زیبا از یک دورهمی دوستانه 3 زن و شوهر جوان را که دوستی خود را از دوران دانشجویی ادامه داده‌اند به تصویرمی‌کشد. علی و نگین که بچه دار نمی‌شوند و حالا قصد طلاق دارند و علی می‌خواهد با دختردیگری از همکلاسی‌های...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده