تعداد بازدید: ۱۴
تاريخ انتشار: یکشنبه،۲۴ آذر ۱۳۹۸
ساعت انتشار: ۰۱:۴۶
ساماندهی واکنش ها
دوم اینکه، در این مدت، ماجرای توقیف و اکران دوباره این فیلم، تأثیر مستقیمی بر ایجاد حاشیه فکری حول فیلم داشت که به‌صورت کلی به ایجاد دو نوع خوانش منتهی شد. خوانش اول با توجه به آنچه جریان «سینمای اجتماعی» خوانده می‌شود و با تکیه بر مضمون‌گرایی و مفاهیمی مثل «نقد سنت» به این نتیجه ختم شد که فیلم خانه پدری مردسالاری موجود در تاریخِ مردانه ایران را به چالش می‌کشد و دیگری در موضعی به ظاهر مخالف، تنها ساختار تکنیکی فیلم را در نظر گرفت و نتیجه آن شد که چون این فیلم تکنیک‌های سینمایی را به درستی رعایت نمی‌کند، پس به‌جای اینکه خشونت را محکوم کند، در جهت ستایش خشونت گام برمی‌دارد.
فارغ از اینکه این دو خوانش و دیگر حواشی نظریه‌پردازانه چقدر به فیلم «خانه پدری» نزدیکند و باید کدام یک را پذیرفت، بد نیست با توجه به این دو دلیل عمده که حجم بسیار زیادی از گزارش‌ها، نقدها و به‌طور کلی واکنش‌های بعد از نمایش فیلم را ایجاد کرد، نگاهی به «فرآیند شکل‌گیری واکنش ها» به فیلم خانه پدری داشته باشیم.
خانه پدری در سال1389 بعد از چند روز اکران، توقیف می‌شود. 9 سال می‌گذرد و مدیران فرهنگی تصمیم می‌گیرند فیلم را دوباره اکران کنند. بعد از چند روز، اکران دوباره فیلم هم متوقف می‌شود و بعد از مدتی، خبر اکران دوباره فیلم به گوش می‌رسد.رویداد اصلی که طرح ساختِ ساده فیلم را می‌سازد، در زیرزمین خانه‌ای قدیمی اتفاق می‌افتد.
ملوک در این موقعیت کاملاً آشنا، مجبور است فرش‌های پاره مشتریانِ پدرش را رفو کند که به دلیلی نامعلوم، مورد هجوم پدر و برادرش قرار می‌گیرد. بعد از دفن جنازه ملوک در زیرزمین خانه، ماهیت مکانی خانه تغییر شکلی محسوس می‌دهد و از اینجا به بعد از مخاطب دعوت می‌شود که این هویت مکانی خاص را با حضور گور دخمه‌ای که گویی زیر پوست خانه پنهان شده، به تماشا بنشیند.
این روبنای ظاهری فیلم «خانه پدری» است. آن طور که از گزارش‌ها پیداست، این فیلم به‌دلیل نشان دادن بیش از اندازه خشونت، توقیف شده است. نکته اینجاست که توقیف، اکران، توقیف و دوباره اکرانِ فیلمی که ظاهراً خشونت را نشان می‌دهد، پرده از دستپاچگی مدیران فرهنگی در مواجهه با واژه «خشونت» بر می‌دارد.
باید دید چه می‌شود که وقتی یک داستان از هزار داستان تلخ موجود در جامعه ایران به تصویر کشیده می‌شود، این دستپاچگی را هم برای مدیران فرهنگی به وجود می‌آورد و هم متفکرین سینمایی را به تنگنایی برای بازخوانی اثر می‌کشاند. شاید بتوان پاسخ این سؤال را در تعریف واژه «خشـــــــــــونت» جســـت‌و‌جو کرد؛ خشونتی که نه تنهـــــــا در قصه فیلم «خـــــــــانه پدری» پیداست که در حوادث روزانه جامعه ما نیز به اشکال مختلف دیده می‌شود.
در مورد رویکرد کیانوش عیاری، فیلم‌های این کارگردان به اندازه کافی موضع او نسبت به واژه خشونت را مشخص می‌کند. در اینجا یادآوری یکی از صحنه‌های سریال روزگار غریب، توضیح این امر را آسان می‌سازد. صحنه‌ای که مادری ناتوان به علت نداری و دست‌تنگی، قصد دارد به زندگی خود و دو فرزند خردسالش پایان دهد و اول بار کودکانش را مجبور به خوردن مرگ موش می‌کند که همسایه‌ها از راه می‌رسند و آنها را نجات می‌دهند و دوم بار، مادر، دو کودک خردسالش را به چاهی عمیق می‌اندازد و.
.. (جالب این جاست که این سریال که سرشار از تلخی‌های روزگار مردم ایران است، بارها از تلویزیون پخش شده است.) رویکرد منتقدین سینمایی به پدیده خشونت نیز روشن است. واکنش منتقدین به حرکت سینماگرانی که در چند سال گذشته سعی کردند از قصه‌های آپارتمانی جدا شوند و داستان حاشیه نشینان تهران را مستعمل بسازند، واکنشی عجله‌ای و دوقطبی بود که به‌هر حال نتیجه‌اش رشد سینمایی شد که سینماگرانش احساس می‌کنند فیلم‌هایشان آیینه تمام نمای جامعه است.
(در این مقال نمی‌گنجد)اما رویکرد مدیران فرهنگی برای تعریف خشونت که در مورد فیلم «خانه پدری» مسبب اصلی ایجاد حاشیه فکری کاذب حولِ این فیلم بود، چیزی غیر از دستپاچگی نیست و این ندانم کاری به هیچ رو مربوط به خشونت جاری در فیلم خانه پدری نیست. چرا که فیلم خانه پدری با تمام تفاوت‌هایش، قدرتی بیش از ارائه استعاره‌های سینمایی ندارد و مضمون اصلی فیلم سرشار از استعاره‌هایی است که ریشه در قصه گویی مبتنی بر عرفان بینامتنی ناکارآمد ایرانی و خودسانسوری دارد.
درخت انجیر با انجیر‌های شیرین و برادر مجنونی که از رفتن به زیرزمین مُثلی منع می‌شود؛ انگور‌هایی که در گوردخمه ملوک آویزان است و تعبیر مرگ خیامی را به یاد می‌آورد؛ پیوستگی روایت در طول زمان که به‌صورت ضمنی تاریخ را یادآوری می‌کند و شکل گرفتن پیرنگ اصلی در محیط خانه‌ای سنتی و.
.. از جمله عناصری هستند که داستان فیلم را به زبان سینما ارائه می‌کند.بنابراین عملکرد مدیران فرهنگی،حاصل مواجهه با پدیده ایست که در یک روند رو به رشد، عملکرد عجولانه ایشان را به‌عنوان مسبب اصلی به‌وجود آمدن خشونت هدف قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال نگاهی به آتش‌سوزی کپرنشینان حاشیه تهران در سال 1395 بیندازید.
البته با توجه به اینکه چه چیزی باعث به وجود آمدن حاشیه نشینی در تهران می‌شود و چه تصمیمی عده‌ای نامعلوم را وا می‌دارد که دست به آتش‌سوزی بزنند. همین رویکرد است که موضوع خشونت را آنچنان قریب الوقوع جلوه می‌دهد که مخاطب با نگرشی بسیار متفاوت به سراغ خانه پدری می‌رود و احساس می‌کند که تمام «خشونت مردسالارانه تاریخی علیه زنان» در خانه پدری دیدنی‌‌ست.
در حالی که خانه پدری یک قصه دراماتیک است و خشونت موجود در این قصه به اندازه‌ای ست که درام موجود در فیلم ایجاب می‌کند و خوشبختانه رویکرد کیانوش عیاری هم ادعایی فراتر از این را ندارد. او تنها می‌خواهد قصه تلخ «مرگ ملوک به دست پدرش» را تعریف کند. کلمات کلیدی فیلم خانه پدری
ادامه

کد خبر: 1099164  |  ادامه: شبکه ایران
گردآوری اخبار بوسیله ربات جستجوگر پارست
راجع به ربات پارست بیشتر بدانید
به اشتراک بگذارید
اخبار مرتبط:
این روزها قاچاق فیلم از طریق فروش دی،وی،دی در خیابان‌ها کمتر شده و بیشتر با بارگذاری فیلم‌ها در فضای مجازی مواجه هستیم. از ابتدای سال ۹۸، تاکنون 10 فیلم از سینمای ایران پیش از انتشار در شبکه نمایش خانگی و VOD به شکل قاچاق منتشر شده است و از حیث قاچاق و انتشار غیرمجاز فیلم‌های سینمایی، یکی از تاریک‌ترین...
نسخه‌های غیر مجاز «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه به بازار آمد؟ماجرای قاچاق فیلم دهه‌هاست که گریبان صنعت سینما را گرفته اما در سال‌های اخیر این معضل شکل تازه‌ای به خود گرفته که بسیار نگران‌کننده‌تر از پیش است؛ اگر پیش‌تر برخی افراد سودجو با فیلمبرداری از پرده سالن‌های نمایش و تبدیل آن به دی‌وی‌دی بساط...
فیلم سینمایی «خانه پدری» در حالی ۱۳ آذرماه آخرین روز اکران خود را پشت سرمی‌گذارد که می‌توان گفت، فیلم به نوعی عملا اکران نشد.به گزارش ایسنا، پس از ماجراهایی که برای فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری پیش آمد و این فیلم مدتی قبل پس از توقیف دوباره روی پرده رفت، امروز چهارشنبه، ۱۳ آذر آخرین روز...
علیرضا داوودنژاد گفت: وقتی قوه قضاییه آمده و فیلمی را که برایش حاشیه ساخته شده را رفع توقیف می‌کند، این اتفاق نشانه‌ای مثبت برای فیلمساز است، این تصمیم قوه قضاییه باعث می‌شود که سینماگر احساس کند که قوه قضاییه مراقب و محافظ وی بوده و طبیعتاً از هرگونه اقدام این چنینی استقبال می‌کند.علیرضا داوودنژاد...
توقیف «فیلم پدری» کارگردانان و سناریست‌ها را از سوژه‌های تأمل برانگیز به سوی فیلم‌های سطحی سوق می‌داد و جالب این که کسانی هم از توقیف حمایت می‌کنند و هم از لودگی در سینما می‌نالند فیلم «خانۀ پدری» که بعد از رفع توقیف تنها 48 ساعت روی پردۀ سینماها دوام آورده بود و دوباره به محاق رفت، رفع توقیف شده و به...
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، بیانیه کانون کارگردانان درباره رفع توقیف فیلم «خانه پدری» دارای نکاتی است که لازم به توضیح آن است.اول آنکه در بیانیه کانون آمده است که: توقیف هر فیلم سینمایی به معنای جنایتی فرهنگی است.سوال این است که چرا هر توقیفی به اندازه یک جنایت فرهنگی...
به گزارش ستاره ها و به خبرآنلاین، سینمای ایران این هفته شاهد روی پرده رفتن فیلم تازه‌ای نبود و سایر فیلم‌های روی پرده هم چندان درگیر رقابت نبودند چرا که فیلم سینمایی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی اصلا فرصتی برای رقابت به حریفان نداد و با اختلافی بسیار این هفته صدرنشین گیشه شد.«هزارتو»...
سینمای ایران این هفته شاهد روی پرده رفتن فیلم تازه‌ای نبود و سایر فیلم‌های روی پرده هم چندان درگیر رقابت نبودند چرا که فیلم سینمایی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی اصلا فرصتی برای رقابت به حریفان نداد و با اختلافی بسیار این هفته صدرنشین گیشه شد.«هزارتو» به کارگردانی امیرحسین...
کارگردان فیلم سینمایی «خانه پدری» گفت: من بسیار خوشنودم که فیلم «خانه پدری» رفع توقیف شده است.به گزارش فارس، «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که چندی پیش توقیف شده بود، امروز و بلیت فروشی این فیلم هم اکنون در سینماتیکت آغاز شده است.توقیف این فیلم سینمایی از همان لحظه آغاز، موافق و مخالفان متعددی...
«خانه پدری» شاید خبرسازترین فیلم تاریخ سینمای ایران باشد. داستان توقیف و رفع توقیف این فیلم یادآور افسانه سیزیف است. سیزیف در اساطیر یونان به‌خاطر فاش کردن رازها محکوم شد تا تخته سنگی را به دوش گرفته و تا قله یک کوه حمل کند، اما همین که به قله می‌رسد، سنگ به پایین می‌غلتد و باید دوباره این کار را انجام...

آخرین خبرهای فرهنگي

برگزاری ویژه برنامه «جشن انقلاب» در کانون‌های مساجد ماسال شبستان  دیروز

برگزاری ویژه برنامه «جشن انقلاب» در کانون‌های مساجد ماسال«حسین شهیدزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ماسال با گرامیداشت دهه فجر اظهار کرد: ماه بهمن سرآغاز روح بیداری و نشاط در ایران اسلامی است که به‌وسیله مردم و رهبری امام راحل صورت گرفت. مسئول کمیته فرهنگی و هنری دهه فجر ماسال با بیان اینکه ایجاد وحدت و همدلی و مردمی بودن...

برگزاری شب «جان روبرتو اسکارچیا» در ایران آفتاب نیوز  دیروز

آفتاب‌‌نیوز : در این برنامه و پس از آنکه «علی دهباشی» جلسه را آغاز کرد، ابتدا «جووانی کوراتولا»، استاد معماری و هنر اسلامی دانشگاه ونیز ایتالیا سخن گفت. او اسکارچیا را استاد، پدر و شاگرد خود خواند و اظهار کرد: نخستین بار در سال ۱۳۹۴ به همراه او به ایران آمدم. او این...

نحوه عزاداری فاطمیه در عین حفظ وحدت مسلمین/ چرا نباید نام دشمن اهل‌بیت را در مجالس عزا ببریم؟ تسنیم  دیروز

نحوه عزاداری فاطمیه در عین حفظ وحدت مسلمین/ چرا نباید نام دشمن اهل‌بیت را در مجالس عزا ببریم؟ - اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، برگزاری مراسم فاطمیه و عزاداری در سوگ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها یک ضرورت بوده و وظیفه‌ای است که بر عهده ما، شیعیان، قرار دارد. برپایی مجالس عزا در رثای بانوی مکرم اسلام نه تنها موجب برقراری ارتباط ویژه با آن حضرت و عرض ارادت...

"آهوی پیشونی سفید" با امین حیایی‌ در آخر هفته تلویزیون تسنیم  دیروز

"آهوی پیشونی سفید" با امین حیایی‌ در آخر هفته تلویزیون - اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «زیر همکف 1 و 2»، «حباب»، «هرگز دیر نیست 1و 2»، «تیم ماجراجو»، «تاراج»، «اسنودن»، « طلا»، «سرزمین خورشید»، «شرلوک هلمز 5»، «می تونی منو ببخشی»، «ماهی سیاه کوچولو»، «گوریل سفید»، «کومبا»، «بخندان یا بمیر»،...

تئاترواره میراث (بانوی بی نشان) در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‎رود تسنیم  دیروز

تئاترواره میراث (بانوی بی نشان) در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‎رود - اخبار فرهنگی - به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، در این برنامه دو کارشناس در خصوص شخصیت و زندگی والای حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله) صحبت می‌کنند و سه بازیگر در ارتباط با موضوعات مطرح‌شده به ایفای نقش می‌پردازند.ایام فاطمیه هیئت کجا برویم؟همچنین قرار است در فضای باز فرهنگسرای نیاوران دو چادر، یکی برای...

فرود گرگین پور عصاره موسیقی بود شبستان  دیروز

فرود گرگین پور عصاره موسیقی بودبه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست ماهیانه خانه موسیقی ایران با یادی از «فرود گرگین‌پور» هنرمند فقید موسیقی نواحی و «روجا آزادین» خواننده گروه کر تهران و یادی از جانباختگان سانحه هوایی اوکراین چهارشنبه ۲ بهمن در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.در...

مراسم گرامیداشت فرود گرگین پور و روجا آزادیان در خانه هنرمندان برگزار شد شبستان  دیروز

مراسم گرامیداشت فرود گرگین پور و روجا آزادیان در خانه هنرمندان برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست ماهیانه خانه موسیقی ایران با یادی از «فرود گرگین‌پور» هنرمند فقید موسیقی نواحی و «روجا آزادین» خواننده گروه کر تهران و یادی از جانباختگان سانحه هوایی اوکراین چهارشنبه ۲ بهمن در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد....

تلاوت ترتیل صفحه ۲۷۸ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات خبرگزاری فارس  ۲ روز پیش

تلاوت ترتیل صفحه ۲۷۸ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ» شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد و یا در حال آموختن آن باشد. (اصول کافی ۲/۶۰۷) در ادامه تلاوت...

پوستر فیلم سینمایی آتابای رونمایی شد مرور نیوز  ۲ روز پیش

پوستر فیلم سینمایی آتابای رونمایی شدبه گزارش مرور نیوز، فیلم سینمایی آتابای پنجمین ساخته نیکی کریمی و درامی عاشقانه است و امسال در بخش سودای سیمرغ به رقابت خواهد پرداخت.هم چنین پوستر فیلم سینمایی آتابای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی رونمایی شد. «محمدحسین هوشمندی» طراحی پوستر فیلم آتابای را به عهده داشته و «محمد...

انتشار عکسی جدید از فیلم سینمایی مغز استخوان مرور نیوز  ۲ روز پیش

انتشار عکسی جدید از فیلم سینمایی مغز استخوانبه گزارش مرور نیوز، فیلم سینمایی مغز استخوان به کارگردانی حمیدرضا قربانی برای حضور در بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود و همچنین اولین عکس مشترک از بابک حمیدیان و پریناز ایزدیار در این فیلم منتشر شد.پریناز ایزدیار و بابک حمیدیان از بازیگران اصلی «مغز استخوان» به...

ارسال برای دوستان

پخش اخبار زنده

پربیننده ترین خبرها